بهترین نوع دیوار ساختمان کدام است؟

ساختمان آجری

بهترین نوع دیوار ساختمان کدام است؟
امروزه با پیشرفت علم و صنعت و با بررسی های تخصصی که از سوی مهندسان معمار انجام شده است به این نتیجه دست یافته اند که اساسی ترین عامل در کاهش خرابی دیوار ساختمان در برابر لرزش های شدید ناشی از زمین لرزه سبک سازی دیوار از لحاظ وزن آن می باشد. به طور کلی در بررسی تخصصی رفتار زلزله، نیروی حاصل از زمین لرزه که به ساختمان وارد می شود تابعی از وزن موثر ساختمان است. به این ترتیب هرچه وزن سازه بیشتر شود میزان خرابی حاصل از زمین لرزه بیشتر خواهد شد. از همین رو شما می توانید با شناخت انواع دیوارهای سبک ساختمانی تا میزان بسیار زیادی از وزن، هزینه و وقت خود در پروژه های ساختمانی بکاهید.

همانگونه که می دانید وزن نهایی دیوار ساختمان ارتباط مستقیمی با نوع مصالح بکار رفته در ساخت آن دارد. از همین رو اهمیت دارد تا با انتخاب هوشمندانه خود در میان انواع مصالح بنایی از وزن و هزینه خود کم کنید. آجر سفال تهران یکی از بهترین مصالحی می باشد که با قیمت مناسب، وزن کم و استحکام بالا نقش بسیار موثری در این راستا دارد.

انواع دیوارهای نوین ساختمانی

همواره دیوار یکی از المان های اصلی ساختمان به حساب می آید که به صورت قائم بوده و دارای ساختاری ممتد و یکپارچه می باشد. دیوار ها در ساختمان همگی دارای یک عملکرد نیستند. معمولا دیوار در سازه ایفا کننده سه نقش جداسازی فضا ها از یکدیگر، تحمل بار اعمالی و ایجاد حفاظ یا حصار در اطراف مکانی می باشد که متناسب با نوع نقش سازه ای، ساخت آن باید مطابق با اصول خاصی صورت پذیرد. انواع دیوارهای جدید ساختمانی را بر اساس سه معیار عملکرد ساختار و مصالح ساختمانی تقسیم بندی می کنند:

انواع دیوار از نظر عملکرد در ساختمان

  • دیوار باربر

از انواع دیوار داخلی بوده که وظیفه تحمل وزن خود و همچنین بارهای جانبی حاصل از سقف را دارد.

  • دیوار غیر باربر

دیوار پیرامونی ساختمان می باشد که تنها متحمل وزن خود بوده و تنها وظیفه جداسازی بخش های مختلف ساختمان از یکدیگر دارد. این دیوار را به نام دیوار تقسیم هم می شناسند. معمولا ضخامت دیوارهای پیرامونی از انواع باربر کمتر می باشد.

  • دیوار حائل

دیوار حائل وظیفه مقابله با نیروهای جانبی مانند حرکت آب و خاک و… را دارد. ممکن است در جاده ها اینگونه دیوار را که برای ممانعت از حرکت کوه ها ساخته اند دیده باشید.

انواع دیوار از نظر ساختار

دیوار عایق

همانگونه که از نامش مشخص است این سازه وظیفه ممانعت از ورود صدا، گرما و سرما را دارد. باز هم در این دسته انواع مختفلی اعم از دیوار عایق رطوبت و حرارت قرار خواهد گرفت.

دیوار عایق رطوبت

عموما یک سازه از یک طرف آب باران یا برف و از سه جهت رطوبت خاک را به خود جذب می کند. به همین دلیل نیاز است تا برای حفظ مقاومت ساختمان و کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش قسمت های فوقانی دیوار را عایق رظوبت بسازند.

دیوار عایق حرارت

کاهش مصرف انرژی یکی دیگر از مباحث بحث برانگیز این روزها شده است. خصوصا که در جهت حفظ محیط زیست اقداماتی از سوی صنعتگران انجام شده است. در همین راستا این سازه ساختمانی را چه از داخل (با استفاده از پلی استایرن، پشم سنگ و یا پشم شیشه) و چه از خارج ( با استفاده از بلوک بتنی سبک، مصالح بنایی با لایه میانی هوا و یا دیوار پیش ساخته صنعتی) به صورت عایق کار می کنند.

دیوار عایق صوتی

عایق سازی صوتی هم که از یکی از مهمترین عایق بندی ها می باشد. ضمن آنکه عایق بندی صوتی برای سازه هایی مانند سالن های آمفی تاتر سینما و… مورد استفاده قرار می گیرد. عموما از پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایق صوت مورد کاربرد قرار می گیرد.

انواع دیوار از نظر مصالح ساختمانی

  • تا اینجای مطلب به انواع عملکرد سازه دیوار پی بردید. به همین ترتیب لازم است این سازه را متناسب با وظیفه ای که در سازه دارد با استفاده از مصالح ساختمانی متناسب با همان عملکرد بسازند. به همین ترتیب مصالح مورد استفاده به شرح زیر است:دیوار سنگیسنگ از ابتدایی ترین مصالحی می باشد که توسط بشر در ساخت دیوار و خانه مورد استفاده قرار می گرفت. البته امروزه با پیشرفت صنعت مصالح ساختمانی روش ها و مصالح نوین دیگری جای خود را به آن داده است. البته امروزه از سنگ اغلب در ساخت دیوار حصاری استفاده می کنند.

    خشت و گلی

    خشت و گل دیگر مصالح ساختمانی قدیمی می باشد که استفاده از آن به هزاران سال پیش در ایران بر می گردد. البته استفاده از این گونه مصالح ساختمانی در مناطق گرم و خشک که دارای بارندگی کمی می باشد رواج داشته است.

    چوب

    چوب هم به عنوان مصالح ساختمانی با وزن کم در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که اتصال و شکل دهی آسانی دارد عمدتا برای ساخت تیرچه های چوبی، کف و بام، پشت بندهای عمومی و… مورد استفاده قرار می گیرد. البته امروزه این محصول هم مانند سنگ و خشت و گل به دلیل معایب و مشکلاتی که در طولانی مدت دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    دیوار آجری

    آجر را می توان به نوعی از ارزانترین و مقاوم ترین مصالح مورد کاربرد در ساخت دیوار دانست. به همین ترتیب آجر سفال محصولی می باشد که کاربرد زیادی در ساخت دیوار دارد. از ابعاد مرسوم آن آجر سفال ۱۰ سانتی و آجر سفال ۱۵ سانتی است که برای ساخت دیوار باید آن را تهیه نمائید. به همین منظور جهت دریافت جزئیات قیمت آجر سفال تهران به لینک مربوطه مراجعه نمائید.

  • بتنیساخت این دیوار با استفاده از ترکیبی از آب سیمان و ماسه انجام می گیرد. سازه ساخته شده با استفاده از بتن دارای مقاومت بسیار بالایی بوده که اغلب برای ساخت ساختمان هایی با کاربری عمومی مانند بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از دیوار بتن مصلح، بتن کار شده با میلگرد می باشد که استحکام بسیار بالایی دارد.انواع بلوک

    بلوک های سیمانی، سفالی ، گچی، سیپورکس همگی از انواع دیوار های بلوک هستند. در میان آن ها بلوک های سفالی به علت تولید در شرایط کوره و ترکیبی از خاک رس و آب دارای وزن کم می باشد. ضمن آنکه جاذب خوبی از مصالح ساختمانی بوده و مقاومت بالایی دارد. بیشترین استفاده از بلوک سفالی در ساخت دیوارهای غیر باربر و تقسیم کننده می باشد.

    مقایسه انواع دیوار

    به عنوان جمع بندی و مطلب پایانی باید عنوان کنیم سعی کنید با استفاده از مصالح مرغوب ساختمانی مانند آجر سفال تهران ضمن ساخت سازه ای با وزن کم دیواری بسیار مقاوم بسازید تا به میزان زیادی از خسارات مالی و جانی بکاهید. گروه صنعتی سنگاج ارائه دهنده قیمت روز آجر سفال تهران می باشد که اقدام به ارائه خدمات مشاوره و فروش انواع آجر و مصالح ساختمانی به سراسر کشور می نماید.