آجر ده سوراخ چیست ؟

آجر لفتون یا آجر ده سوراخ ( perforated brick ) به آجری گفته می شود که به وسیله سوراخ های ایجاد شده در آن حدود ۲۵% از حجم آجر کم شده باشد .
آجر لفتون از موادی مانند خاک رس ، خاک شیل و خاک نسوز تهیه می شود . بیشتر تولید آجر لفتون با خاک رس است زیرا قیمت آجر لفتون شیل و نسوز بسیار بیشتر از قیمت آجر لفتون رسی است.
آجر لفتون به صورت سه طرف نما و چهار طرف نما تولید می شود و می توان آن را بدون نیاز به نماسازی ، در ساخت دیوار های خارجی استفاده کرد . دیوار ساخته شده با آجر لفتون هیچ تفاوتی با دیواری که به وسیله آجر نما رسی نما شده است نمی کند.
آجر لفتون با رنگ های مختلفی در باز مو جود است . مانند آجر لفتون زرد ، آجر لفتون قرمز ، آجر لفتون پر تقالی ، آجر لفتون گلبهی و آجر لفتون قهوه ای . که پر کار برد ترین آن ها آجر لفتون زرد و قرمز است . به این دلیل که قیمت آجر لفتون زرد و قیمت آجر لفتون قرمز نسبت به انواع دیگر مناسب تر است. آجر لفتون اصفهان دارای ۱۰ سوراخ می باشد که قطر هر سوراخ بین ۲ تا ۳ سانتی متر است . در آجر سه گل که دارای سه سوراخ است قطر هر سوراخ حدود ۴/۵ سانتی متر می باشد.

آجر لفتون چیست

مشخصات فنی آجر لفتون

آجر لفتون در بازار به نام های آجر نما لفتون ، آجر زبره ، آجر نما زبره ، آجر نما سوراخدار ، آجر سوراخدار و یا آجر سوله سازی نیز معروف است. کاربرد آن به شکل دو کاربرده می باشد به این معنا که می توان با استفاده از آن دیوارهای حایل و غیر حایل ساخت ضمن آنکه بعد از ساخت دیوار نیازی به ایجاد مجدد نما نیست. این محصول که دارای مقاومت بالایی است برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود. شیوه چیدمان آن همچنین به صورت پازلی بوده تا مقاومت آن در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر شود.

ابعاد آجر لفتون

این محصول در دو سایز قالب بزرگ و قالب کوچک تولید می گردد. آجر لفتون های قالب کوچک به رنگ زرد تولید و در طاق زنی، منهول فاضلاب و پشت کار از آن استفاده می شود. به علاوه استفاده از این نوع محصول در شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز و بوشهر بسیار متداول است.
لفتون قالب بزرگ ۱۰ سوراخ به دو صورت توکار و نما تولید می شود. از انواع توکار در طاق زنی و یا پشت کار و از انواع لفتون های نما در نماکاری سازه مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مصارف این محصول می توان به منهول فاضلاب نیز اشاره کرد. استفاده از لفتون قالب بزرگ اکثرا در شهرهای شمالی کشور، تهران و کرج متداول است.

 وزن آجر لفتون

همانگونه که بیان کردیم آجر لفتون را در دو قالب سایز کوچک و بزرگ می سازند. لفتون های کوچک ۵ سانتی متری هر کدام دارای وزن ۷۵۰ گرم می باشد که در بسته های ۱۴ تا ۱۶ عددی به بازار عرضه می شود. لفتون های قالب کوچک ۵.۵ سانتی همچنین هر کدام دارای وزن ۸۰۰ تا ۸۲۰ گرم می باشد.

لفتون های قالب بزرگ ۵ سانتی هر کدام وزنی برابر با ۸۸۰ تا ۹۱۰ گرم دارد که به دو صورت فله و بسته بندی به بازار عرضه می شود. انواع بسته بندی های آن در بسته های ۱۴ تا ۱۶ عددی در بازار موجود است. لفتون قالب بزرگ ۵.۵ سانتی اما هر کدام دارای ۱۰۲۰ تا ۱۲۵۰ گرم وزن می باشد. این محصول را به صورت فله ای یا پالت شده و یا بسته بندی به بازار عرضه می کنند. تعداد موجود در هر پالت یا بسته متفاوت است. ولی به طور کلی تعداد آجر های موجود در هر پالت بین ۸۴۰ تا ۹۲۰ عدد متغیر می باشد.

لفتون قالب بزرگ ۵.۵ سانتی در بازار به آجر عراقی نیز معروف است. این محصول در اندازه های ۲۱.۵*۱۰*۵ سانتی متری تولید می شود که به علت سایز بالای آن در ساخت سازه های با سایز بزرگ مانند سوله مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه آجر لفتون

اطلاع از میزان مصالح مورد نیاز در هر پروژه ساختمانی مانند آجر برای همه افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با یک محاسبه سر انگشتی شما عزیزان می توانید هزینه های پیش رو را تخمین بزنید. در کنار آن اطلاع از شرایط خرید و فروش آجر لفتون در اصفهان حائظ اهمیت است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با متخصصان سنگاج تماس حاصل فرمائید.

قبل از هر صحبتی باید این نکته را بیان کنیم که این مقادیر بر اساس چیدمان معمولی دیوار بدست آمده و در صورت ایجاد هرگونه تغییری در چیدمان دیوار مقادیر تغییر خواهد یافت. حال آنکه برای بدست آوردن مقدار قابل اطمینان باید اصل توجه به مقطع و نمای دیوار را مد نظر قرار دهید. برای درک بهتر این موضوع بیایید به بررسی مثالی بپردازیم. شما تصویر دیواری به ضخامت ۳۰ سانتی متر را در نظر بگیرید. در این شکل هر آجری که در نمای ظاهری مشاهده می کنید دو عدد آجر در قسمت پشت خود دارد. بنابراین دیوار ساخته شده در نمای کلی دارای تنها ۱ عدد آجر نیست بلکه دارای ۲ عدد آجر در قسمت پشتی است و نباید تنها با توجه به نمای ظاهری دیوار تعداد آجر مورد نیاز را تخمین زد. بلکه باید در این محاسبات ضخامت دیوار و آجرهای موجود در پشت کار را هم در نظر بگیرید.

طبق این نکته باید تعداد بدست آمده از نمای ظاهری را در عدد ۳ ضرب کنید. باز هم خاطر نشان می شویم که باید به تعداد مقطع و نما به طور همزمان دقت کنید. بنابر آنچه تا اینجا گفته شد تعداد آجر لفتون مورد نیاز در دیوار های ۲۰ – ۳۰ و ۴۰ سانتی به ترتیب ۲ – ۳ و ۴ برابر دیوار ۱۰ سانتی متری می باشد.
برای اطلاع از قیمت آجر لفتون در بازار اصفهان با گروه تخصصی سنگاج تماس حاصل فرمائید.

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست ؟

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست ؟

• عموماً وزن آجر ها زیاد است . بنابراین هزینه حمل آجر تا محل کارگاه ساختمانی مقدار قابل توجهی می شود . به طوری که گاهاً هزینه حمل آجر لفتون از قیمت آجر لفتون درب کارخانه بیشتر می شود . به منظور کاستن از وزن آجر سوراخ هایی در آن ایجاد می کنند . به علاوه با ایجاد سوراخ ها مواد اولیه کمتری برای تولید آجر لفتون مصرف می شود .
همان طور که می دانید آجر لفتون از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است . مخصوصاً در مقایسه با ملات ماسه سیمانی که در بین آجرها استفاده می شود . پس عملاً وجود سوراخ ها تأثیر چندانی بر ارزش سازه ای آن ها ندارد .

به علاوه نقش آجر دیگر شبیه سده های پیش نیست که از آن ها در پی ساختمان و دیوارهای باربر به عنوان اجزای سازه ای اصلی استفاده شود . نقش سازه ای ساختمان دهه هاست بر عهده اسکلت بتنی یا فلزی ساختمان است .

آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند . بنا بر این مقاومت آجر موضوع چندان تأثیر گذاری در ساختمان های امروزی نیست . یک از دلایل رواج یافتن آجر سفال نیز همین موضوع است .

• در تولید آجر لفتون ، ابتدا آجر با حرارت ملایم خشک می شود ، سپس به صورت کامل پخته می شود . وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود . همچنین در مرحله پخت قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند . این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است. وجود سوراخ ها و به سبب آن ها پخت یکدست آجر از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری می کند. نبود ترک های ریز در داخل آجر موجب کاهش خاصیت انتقال آب توسط آجر به سطوح داخلی دیوار یا همان (capillary attraction) می شود.

• یکی دیگر از علل وجود سوراخ در آجر لفتون این است که ، زمانی که آجر بر روی ملات نرم فشرده می شود. ملات اندکی به داخل سوراخ ها نفوذ کرده و شکل آن ها را به خود می گیرد. این امر موجب چسبندگی بیشتر ملات و آجر می شود. همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد.