بهترین مصالح برای دیوار چینی

متاسفانه مدتی است که شاهد نارضایتی از سوی برخی کارفرمایان پروژه های ساختمانی از عدم تطابق دیوار با ضوابط و نکات اجرای آن هستیم. به گونه ای که به دلیل حجم زیاد سوالات این عزیزان تصمیم بر آن شد تا مقاله ای جامع در خصوص اصول و ضوابط دیوار چینی با استفاده از آجر سفال تهران را برای شما تهیه کنیم. رعایت این اصول و ضوابط برای ما مردمانی که هر ساله شاهد زمین لرزه های شدید و از دست دادن شمار زیادی از هموطنان عزیزمان هستیم آنچنان اهمیتی دارد که هم اکنون سازمان ها و افراد بسیاری را به نظارت بر نحوه اجرای پروژه های ساختمانی ملزم داشته است.

جهت پاسخ به سوال آجر بهتر است یا سفال باید این نکته را خاطر نشان شویم که به دلیل مقاومت و قیمت مناسب آجر سفال اغلب معماران و پیمانکاران از آجر سفال در ساخت و ساز استفاده می نمایند. ضمن آنکه با صرف هزینه ای کم می توانید مقاومت بالایی در برابر آتش، اتصالات، فشار های جانبی و عایق بودن را از این محصول دریافت نمائید. با توجه به آنکه در اجرای دیوار سفالی شما متحمل هزینه هایی از قبیل دستمزد اجرا، قیمت آجر سفال تهران و هزینه های حمل و نقل خواهید شد.

نکته ای که باید مد نظر قرار دهید آن است که آجر های سفال ترد و شکننده می باشند از همین رو از آن در ساخت دیوار های غیر باربر، دیوارهای پیرامونی و همچنین تیغه های جدا کننده مورد استفاده قرار می گیرد. اکیدا استفاده از این آجر در ساخت دیوارهایی که متحمل بارهای جانبی می باشند خودداری نمائید. بنابراین استفاده از آجر سفالی در ساخت دیوارهای باربر به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دیوار چینی با آجر سفال

استفاده از آجر سفال تهران نسبت به سایر محصولات مشابه مانند آجر فشاری به دلیل دارا بودن وزن کمتر توصیه می شود. به علاوه که ماده اولیه مورد نیاز ساخت این محصول به میزان زیادی در دسترس وجود دارد و محصول از قیمت کمتری برخوردار می باشد که در برآورد هزینه های نهایی پروژه نقش بسزائی دارد. چگالی آجر سفال پایین بوده به علاوه دارای منافذ و فضاهای خالی می باشد که تا میزان زیادی به صورت عایق حرارتی و صوتی نیز عمل می کند. از دیگر مزایای آجر سفال تهران وجود کونیک (گوشه) در زوایای آجر می باشد که وجود آن به استحکام هرچه بیشتر و خورد نشدن در برابر فشارهای جانبی کمک خواهد کرد.

نحوه دیوار چینی با آجر سفال

دیوار چینی با آجر سفال

به طور کلی دیوار چینی با استفاده از آجر سفالی یکی از شیوه های متداول در ساخت دیوار می باشد که برای ساخت آن ضمن رعایت مواردی که در ادامه فرا خواهید گرفت شما به خرید آجر سفال تهران همچنین مصالح مرغوب نیاز دارید. این محصول که با استفاده از ترکیب خاک رس، سیل و آب و به صورت مکعب مستطیل توپر، توخالی و سوراخ دار تولید می شود باید با توجه به نوع عملکرد دیوار و نوع عایق آن، عرض تیغه سفالی را انتخاب کنید. این نکته را مد نظر قرار دهید که دیوار چینی با استفاده از آجر سفالی به نسبت اختلاط ۱ به ۶ ملات ماسه سیمان نیاز دارد.

دیوار چینی با آجر سفال

نکات اجرایی در دیوار چینی

دیوار المانی می باشد که ضمن جداسازی فضاهای ساختمان از یکدیگر وظیفه انتقال بخشی از بار سقف را بر زمین دارد. دیگر کاربردهای این المان ایجاد عایق های صوتی و حرارتی، ایجاد حریم های مورد نیاز، ایجاد فضاهایی جهت اجرای سیم کشی ها یا تاسیساتی مانند لوله ها، جهت زیبا سازی فضای داخلی ساختمان از طریق اجرای گچ بری ها رابیتس و کناف و فضاهای نوین می باشد. این بخش از سازه را بعد از اجرای ستون و بعد از پایان عملیات بتن ریزی سقف اجرا می کنند. البته دقت شود بعد از بتن ریزی سقف باید جهت دست یابی سقف به مقاومت مورد نیاز به مدت هفت روز به آن فرصت داد و بعد از گذشت این زمان دیوار چینی را شروع کنید. جهت تامین حداکثری مقاومت دیوارها در برابر زمین لرزه رعایت استاندارد ۲۸۰۰ اهمیت ویژه ای دارد.

اولین و مهم ترین نکته در اجرای دیوار مهار جانبی دیوار می باشد که در صورتیکه به درستی اجرا نشود در صورت بروز زمین لرزه ریزش و تخریب دیوار بدون شک اتفاق خواهد افتاد. پس لطفا نهایت دقت را در رعایت آن توسط مجریان پروژه به کار ببندید. مهاربندی دیوار با استفاده از میلگرد می باشد که باید در فواصل ۵۰ سانتی متری توسط میلگرد به ستون مهار شود.

دیوار چینی با آجر سفال

در مراحل بعدی باید به محل قرار گیری دیوار توجه نمائید. چنانچه محل قرار گیری دیوار کنار ستون های فلزی یا بتنی باشد حتما باید دیوار با اتصالات محکمی مانند شاخک به ستون متصل شود. حتما دقت نمائید که فضای بالایی پنجره و دربها که به نعل درگاه معروف است بر اساس جزئیات درج شده در نقشه ساختمان و دقیقا مطابق با طول گیرایی درج شده بر روی نقشه ساخته شود. به خاطر بسپارید در صورتیکه نعل درگاه با استفاده از یک تیرآهن ساخته شود طول گیرایی را نباید کمتر از ۲۵ سانتی متر در نظر بگیرید.

در صورت در نظر گرفتن عرض دیوار بیش از ۱۰ سانتی متر نعل درگاه باید با استفاده از دو تیرآهن موازی ساخته شود. البته در اجرا در هر ۵۰ سانتی متر با استفاده از دو عدد میل مهار در بالا و پایین به یکدیگر متصل شوند. حتی الامکان برای نصب این گونه نعل های درگاه از صفحه های فولادی و یا زیر سری های بتنی استفاده کنید.

از دیگر نکات در دیوار چینی ، شرایط محیطی محل اجرای پروژه است. این محل باید عاری از هرگونه گیاه و یا ریشه های عمقی باشد. به علاوه بعد از پاک سازی محل و قبل از اجرای دیوار محل را با آهک بپوشانند تا از رشد مجدد گیاه جلوگیری شود. دمای محیط اجرای پروژه از دیگر موارد حائظ اهمیت است. ساخت دیوار نباید در دماهای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد انجام شود در این صورت باید این سازه را با پوشاندن و یا استفاده از ضد یخ محافظت کرد.

قائم بودن دیوار و قرار داشتن تیغه ها در امتداد یکدیگر همچنین از اهمیت بالایی برخوردار است. رج ها باید کاملا افقی باشند ضمن آنکه بندهای قائم یک رج در میان باید کاملا در امتداد یکدیگر قرار گیرند. این مسئله از آن جهت دارای اهمیت بالایی می باشد که در صورت اجرای غیر اصولی آن، کار را در مراحل بعدی مانند کاشی کاری دیوار و کف یا طراحی های داخلی مانند کناف یا رابیتس خراب خواهد کرد.

در اصطلاحات معماری گونیا بودن ذکر می شود. گونیا بودن تیغه های آشپزخانه اتاق یا سرویس های بهداشتی نیز از لحاظ اجرای تاسیسات اهمیت بالایی دارد. در صورتی که دیوار این بخش های ساختمان گونیا نباشد سر لوله های گرم و سرد در زمان کاشی کاری داخل قرار نمی گیرد که در زمان نصب تاسیسات موجب نشتی لوله آب به پشت کاشی ها می شود. این اتفاق از دلایل اصلی تبله کردن گچ دیوار و یا سقف طبقات پایینی می باشد. در انتهای ساخت دیوار، زنجاب کردن مصالح (آجر به علت خشک بودن در مجاورت با ملات آب آن را کشیده و موجب مشکل می شود. به همین علت لازم است آجر را قبل از استفاده به مدت حدودا یکساعت در آب بیندارند تا سیراب شود) و ریختن دوغاب سیمانی (ترکیب آب و سیمان که نسبت آب به سیمان بیشتر است) بر روی دیوار دو رج مانده به اتمام از مواردی می باشد که باید رعایت شود.

دو استراتژی بکار گرفته شده در اجرای دیوار:

• لابند
چنانچه قرار باشد در آینده دیواری عمود بر دیوار اصلی بنا شود و یا حتی به طول همان دیوار اضافه شود باید دیوار اصلی را در مکان اتصال به شکل لابند بسازند. در این استراتژی محل اتصال دو دیوار را کاملا از ملات پر نمی کنند که در طولانی مدت منجر به ایجاد ترک هایی بر دیوار خواهد شد و طبیعتا از استحکام آن می کاهد.
• لاریز
در صورتیکه طول دیوار مورد نظر زیاد باشد آن را در دو مرحله می سازند. برای سهولت در اجرا و رعایت تمامی نکات لازم، ابتدا قسمتی از دیوار را می چینند سپس قسمتهای دیگر از دیوار را به صورت پله ای یا لاریز اجرا می نمایند. مرحله بعدی از انتهای لاریز شروع به ادامه دیوار چینی نموده که با توجه به طول دیوار این مرحله را باید چندبار تکرار کنند.

دیوار چینی با آجر سفال